Kniha deset žen může mít jedenáctý příběh. Ten, který žijete vy

Pondělí, 21.04.2014 / recenze

Devět zlomených, nešťastných žen a jejich terapeutka. Ani jedna z nich se navzájem příliš neznají, ale to se má brzy změnit. Všechny se totiž jednoho dne setkají, aby otevřeně mluvily o svých trápeních, černých minulostech, útrapách a smutcích, které je tíží na duši a nedovolují jim naplno projevit lásku nebo jakýkoli jiný hlubší cit. To všechno ze strachu, aby jim opět někdo neublížil a nezlomil jejich křehká srdce.

Jejich jediným, zpovědníkem a důvěrníkem je jejich terapeutka Nataša. A nyní se musejí se vším svěřit dalším osmi ženám, které nikdy předtím neviděly. Musí prolomit bariéry, jež mezi sebe a ostatní lidi ze společnosti postavily, a musí je vpustit do svého nitra.
Vemte si například Francisku. Ze všech sil se snaží zvládnout rodinný a pracovní život. Chce být stále svěží, upravená, usměvavá a krásná, ale všechna ta snaha jí začíná nějak zmáhat. Okolí jí stále vidí jako úžasnou ženu, která zvládá všechno s přehledem a elegancí, ale Franciska moc dobře ví, že tomu tak doopravdy není. Všechno je to jenom skořápka, která Francisku tlačí a tíží jako železná maska. K tomu všemu ji trápí myšlenky na vlastní matku, která nebyla úplně ideální. Franciska si z celého srdce přeje nestat se svou matkou a dát svým dětem vše co potřebují - zázemí, lásku, domov… Ale nebere si toho na sebe víc, než může unést?

A takových žen jako Franciska tu máme dalších osm. Desátou ženou, jejíž život můžeme v krátkosti sledovat, je samotná Nataša, která se svým ženám snaží co nejvíce pomoci a ukázat jim, že život může být také o něčem jiném, než o proplakaných slzách, které se vpíjejí do polštáře v manželské posteli, vráskách způsobených stresem, trápením a smutkem ani o kruzích pod očima, které tmavnou s každou probdělou nocí. Protože i Natašu, silnou ženu, která se všem ostatním ženám snaží vrátit úsměv na tváři a ztracené sebevědomí, má svoje vlastní problémy, se kterými musí každý den bojovat.

Chilská spisovatelka Marcela Serranová stvořila nesmírně hlubokou a působivou knihu, která vás naprostou kouzelným způsobem vtáhne do děje jednotlivých příběhů. Autorka je vypráví s lehkostí, laskavostí, která jim dodává na čtivosti a působivosti. Deset žen je kniha o ženách takových, jakými doopravdy jsou. Ovlivněné rodinou, mateřstvím, přáteli, nemocemi, smrtí blízkých i nesnadným politickým režimem. Když se na konci knihy se všemi ženami loučíte, může vám být líto toho, že to všechno končí. Ale můžete se utěšit myšlenkou, že je ještě jedenáctý příběh. Ten, který žijete vy sami.

Hodnocení 90%

O knize: nakladatelstvi.hostbrno.cz/nakladatelstvi/beletrie-nejen-pro-zeny/862