A co znamená v překladu vaše jméno?

A co znamená v překladu vaše jméno?

Středa, 19.02.2014 / recenze

Pokud jste viděli film Bílá masajka a uchvátil vás natolik jako mě, snímek Waris Dirie, v somálském překladu Květ pouště, si jistě zamilujete. Musím říct, že z filmů natočených v rozvojových zemích jsem doslova blažená a v nefalšované euforii (viz. Milionář z chatrče, V zemi krve a medu, Babel a další). Jedná se o filmy, které mnohdy stačí vidět jen jednou a víckrát už je vidět nemusíte, ale pokaždé si z nich odnesete ono „něco“, co vás donutí zamyslet se nad podstatou bytí. Možná i přehodnotíte priority nebo vás obměkčí natolik, že se zastydíte nad hloupostmi, které dennodenně řešíte, zatímco někde na světě právě v té chvíli umírají děti na podvýživu či je právě obřezávána tříletá holčička, která možná následně zemře na infekci.

Ano, tato témata nejsou příjemná, ale jsou velmi poučná a umožňují nám alespoň na chvíli prohlédnout tu bublinu, která izoluje od poznání globálního světa. Která nás nutí pohlížet jen na sebe a umocňuje onu sugesci toho, že pokud se tyto problémy netýkají přímo nás, nemáme důvod se jimi zabývat. Myslím, že je nezbytné nejen šířit, ale především snažit se být součástí toho všeho co se děje za „zdmi našich životů“ byť jen pro pochopení věci samé. A tak proč nezačít tím, že se z nás stanou diváci, dárci, dobrovolníci či obdivovatelé těch, kteří měli tu sílu postavit se nepřízni osudu sami…

Stojí za připomenutí

Jak už jsem řekla, miluji tyto filmy, které mě vždy něčím obohatí a stejně tak miluji autobiografie. Po zhlédnutí takového filmu si nemůžete říci, že je to „jen“ film, jelikož to je – skutečnost. A když se tyto dva žánry spojí v jeden, vzniká světový bestseller.
Film Květ pouště není novinkou, byl natočen v roce 2009, ale vybrala jsem si ho právě proto, že stojí za připomenutí. Byl natočen dle stejnojmenné autobiografické autorky Waris Dirie, která vyrůstala do svých 13 let v Somálsku a odtud utekla v tak raném věku do Londýna, kde dobyla světová mola. Pro ty, kdo četli knihu Waris Dirie, doporučuji film nepouštět. Jelikož i v tomto případě došlo k tomu, že film knihu nepředčil. Film se zaměřuje na Waris a její kariéru modelky a opomíjí značně důležité aspekty jejího dětství v Somálském slamu. Vše je v rychlosti retrospektivně ukázáno v závěru filmu, který se zaměřuje na problematiku ženské obřízky, kterou musela hlavní hrdinka podstoupit ve třech letech!

Waris veřejně vystupuje a činní prohlášení o tom, jaká „zvěrstva“ jsou na africkém kontinentu páchána na ženách. Waris zasvěcuje život boji proti obřízkám a od roku 1997 se stává velvyslankyní UNFPA (United Nations Population Fund) pro odstranění problému ženské obřízky na světě.

V roce 1995 natočila BBC s Waris Dirie dokumentární film Nomádka v NY. Další zajímavostí je, že Waris hrála i vedlejší roli v „bondovce“ Dech života. Plusové body dávám za nádhernou hudbu a v neposlední řadě za skvělé herecké obsazení hlavní hrdinky ( Lyia Kebede). Je jen velká škoda, že není více filmů, které by pomohli stisknutím tlačítka „play“ na DVD přehrávači, šířit osvětu lidstva….Za mě 80%.

Autor: Kateřina Jelenová