Kniha Kirké má být pro mladé. Opírá se o legendu, ale zůstává nedospělá

Pátek, 27.03.2020 / recenze

V současné době, kdy je fantasy a young adult literatura stále oblíbenější a přitahuje stále více mladých čtenářů, se spisovatelé a potažmo i nakladatelství předhánějí v tom, kdo vydá zajímavější knihu. Kdo přijde s lepším nápadem, kdo čtenáře více zaujme. Což může mít za následek to, že se kvalita knih sráží s kvantitou. Momentálně tak všude vládnou retellingy na klasické, známé pohádky, které se přizpůsobují jak sobě, tak i čtenáři a jeho myšlení. Popelka se stává kyborkem, Šípková Růženka kráskou z dalekého středověkého Ruska, která se snaží vyrovnat se životem v naší, ryze technické a velmi moderní době. Bylo jen otázkou času, kdy přijdou na řadu i klasické báje, mýty a pověsti...

Přeci jen se každé téma jednou vyčerpá a je třeba jaksi trumfnout ostatní. A tak se na pulty knihkupectví dostala Kirké od spisovatelky Madeline Millerové, která se velmi záhy dočkala i audioknižního zpracování. Jako by všem došly nápady. Jako by se novodobým autorům nedostávalo dostatečné inspirace, a tak se pustili do „vykrádání“ již známého. Ovšem stejně jako zmodernizovaná převyprávění pohádek, i toto je velký literární průšvih.

Madeline Millerová, která má tuto knihu na svědomí, se sebevědomě pustila do převyprávění příběhu nymfy Kirké, nevydařeném dítěti boha Slunce, která zdánlivě nedisponuje žádnou božskou silou. Je proto v rámci celého božského národa i své rodiny odsunuta na vedlejší kolej. Nikdo jí nevěnuje příliš pozornosti, nikdo se o ni nestará. Maličká Kirké se stává terčem posměšků ze stran rodičů, sourozenců i ostatních obyvatelů domovského paláce a ve své opuštěnosti se tak uchyluje do jeho temných koutů a na břehy potoků. Právě tam potkává mladého a přitažlivého rybáře z lidského rodu, ke kterému vzplane nehynoucí láskou. Právě tento cit v mladičké Kirké probudí její doposud skrytou moc, která může ublížit i pomoci. A to nejen lidem, ale i Bohům samotným.

Čtenář se stane Kirké

To je tak zhruba ve zkratce děj celé knihy, která se sice opírá o klasickou legendu o této čarodějce, která vzplanula láskou k člověku a za to zaplatila vyhnanstvím. Přesto zde však převládají klasické prvky young adult literatury, které jsou zde vytaženy na světlo.

Čtenář či posluchač tu má klasický model v podstatě pubertální dívky, jež v sobě objeví skrytou sílu. Dívky, která je odvržena pro svou odlišnost a nehezký vzhled nejen od rodiny, ale i od celé společnosti, ve níž vyrůstá. Dívky, která se začne velmi nesmyslně a dětinsky mstít těm, kteří jí ublížili. Tento motiv je silnější o to víc, že celou knihou nás provází Kirké samotná. Stáváme se jejíma očima, slova lásky i bolesti vyslovujeme jejími ústy, všechnu zášť a posměch vyslechneme jejíma ušima.

Kirké je po celou dobu vykreslena spíš jako mladá dívka, než jako dospělá zralá žena a tím se ještě více přibližuje cílovému čtenáři. Což na jedné straně nemusí být na škodu, ale na straně druhé je zde až moc "vypíchnuta" nedospělost hlavní hrdinky, která tak těžko může čtenáři přinést do jeho vlastního života nějaký vzorovější model, ke kterému by mohl vzhlížet.

Přesto všechno je celková atmosféra knihy velmi dobře vykreslená. Všechna místa v ní jsou vylíčena v živých barvách, díky čemuž má čtenář, v případě audioknihy posluchač, pocit, jako by na tom či onom místě skutečně byl. Na vlastní kůži vnímá každý sluneční paprsek, opíjí se červeným vínem a nechává si plíce plnit čistým vzduchem s vůní olivových hájů a zrajícího ovoce.

Proč Kirké?

O to větší škoda je, že celková dějová linka pokulhává a pracuje s okoukanými a již tisíckrát použitými klišé, byť zasazenými do prostředí, které je neobvyklé a pro mladého čtenáře neprobádané. Model Kirké jako hlavní hrdinky tu ovšem vůbec nemusel být použit, protože hlavní hrdinkou mohla být jakákoli obyčejná dívka na světě.

Pokud bychom se měli zaměřit na Kirké coby audioknihu, určitě stojí za zmínku hudební doprovod. Ten do dost pomalého a možná až zbytečně vláčného děje vnáší trochu dramatičnosti a zajímavosti. Narátorka Petra Špalková totiž této nepříliš textově zajímavé knize nedokázala dát jakousi přidanou hodnotu, kterou bych od audioknihy očekávala.

Její přednes byl lehce uspávající, díky čemuž se pro posluchače stane Kirké ještě o něco méně atraktivní. V případě audioknihy očekává posluchač opravdu živé a realistické vyprávění. Gradaci a dramatičnost v hlase, zabarvení v hlase s ohledem na postavy i situace. To vše tvoří dobrou audioknihu, která může i ne zrovna povedený příběh učinit zajímavým a poutavým. Petra Špalková se tomuto zřejmě záměrně vyvarovala, což celé audioknize ale uškodilo. Chyběla tomu právě již zmíněná přidaná hodnota, kterou fanoušci audioknih od takového podání literatury právem očekávají.