V audioverzi dostává kniha Cari Mora ještě větší šmrnc

Neděle, 08.03.2020 / recenze

O Pablu Escobarovi, králi všech drogových dealerů a kolumbijských mafiánů, toho bylo napsáno spoustu. Spisovatelé, publicisté i filmaři se dopodrobna věnují jeho dětství, životu, nespočetným nelegálním obchodů, věznění. Samozřejmě se neopomíjí ani jeho smrt. Ale co se dělo potom? Co bylo s jeho bohatstvím, kumpány, nedokončenými kšefty?

Jako by s jeho smrtí všechno skončilo. Jako by s jeho pohřbením všechno zaniklo. Ale ono to tak úplně není. Už z hlediska logiky věci to nedává smysl. Vždyť smrtí člověka nic nekončí. Svět se točí dál. Musel přijít někdo, kdo se nebál ještě jednou, naposledy rozvířit vody, které se po Escobarově smrti uklidnily a odkrýt věci, které zůstaly neuzavřeny. Thomas Harris, tvůrce legendární série o Hannibalu Lectrovi se tohoto úkolu směle ujal a dal tak vzniknout skvělému románu o světě po Escobarovi.

Cari Mora je krásná temperamentní Kolumbijka s horkou krví a ne úplně hezkou minulostí. Z rodné země uprchla před zuřící válkou, která se jí dotýkala už jako malé holčičky, kdy ji cvičili a trénovali jako dětského vojáka, špiona a jedince, který slepě poslouchá rozkazy svého velitele. Momentálně je pod ochranou imigračního úřadu, a aby se uživila, stará se o jedno z mnoha luxusních sídel přímo na pláži Miami Beach. Pod částečně zatopenými základy tohoto domu je ovšem ukryta tuna ryzího zlata, obří kvádr obklopený vodou a krokodýli, kteří si zuby drápy chrání svoje území. Zvrácenému a nelítostnému Hansi-Peteru Schneiderovi navíc stojí v cestě za získáním tohoto nepředstavitelného bohatství nejen oni, ale i samotná Cari, která je nelítostná k jakémukoli druhu násilí. Zvlášť, když je donucená bojovat o svůj vlastní život.

Thomas Harris si po svém velkém úspěchu se sérií s Hannibalem Lectrem dal od psaní poměrně dlouhou pauzu – poslední svou knihu, Hannibal: Zrození, vydal v originále v roce 2006. Na literární pole se vrátil až v roce 2019 právě s románem Cari Mora a opět tím svým čtenářům dokázal, jak skvělým vypravěčem je. A to ve zcela novém světle, protože Cari More je žánrově, obsahově i stylisticky hodně jinou knihou, než jaké nám od tohoto amerického autora doposud byly nabídnuty. I přesto je zde ale znát Harrisův podpis a jeho cit pro vykreslení atmosféry i jednotlivých postav, které jsou v jeho dílech velmi živé a plastické. Určitě se tedy vyplatilo si na jeho další román počkat.

Od četby k poslechu

Cari Mora se ve stejném roce, v němž se objevila na pultech knihkupectví, dočkala i své audioknižní podoby, vydanou pod hlavičkou vydavatelství Tympanum. Jejím narátorem se stal Pavel Nečas, který svými hlasovými projevy rozhodně překvapil. Dikcí, hlasitostí nebo důrazem na jednotlivá slova či jejich slabiky dokázal nejen velmi čitelně rozdělit jednotlivé postavy, kterým tak dodal vlastní osobitost, ale skvěle vystihl i drzost a prostořekost papouška, který v celém příběhu sehraje poměrně výraznou roli.

Cari Mora se tak v jeho podání stává ještě napínavější a živelnější, dramatičtější a v mnohém i zábavnější. Získává jakousi přidanou hodnotu a pomyslnou třešničku už na tak dost skvělém dortu. Což je v případě audioknihy opravdu důležité, protože právě narátor dělá audioknihu tím, čím je.

Cari Mora je skvěle napsanou a dovoluji si tvrdit, že i výborně namluvenou knihou na pomezí thrilleru, detektivky a krimi románu, ve kterém se snoubí silný a drsný příběh plný násilí a mafiánských úkladů, obchodu s drogami a bílým masem, drsným a krutým násilím spolu s nastíněnou historií Kolumbie a podsvětí, které lehce hyzdí naši představu o dokonalém a bezchybném životě ve slunném Miami.

Více o audioknize ZDE