Kniha Tajná historie Donny Tartt umí překvapit. V podání Daniela Bambase působí svěže

Neděle, 29.09.2019 / recenze

Tvorba Donny Tartt dělí její čtenáře a potažmo i literární kritiky na dva odlišné tábory. Jedni ji milují a považují ji za geniální autorku, která staví své příběhy nejen na kvalitním ději, ale také na vytříbeném jazyku a celkové propracovanosti. Druzí ji spíš považují za průměrnou autorku, jejíž tvorba balancuje na hranici mezi dobrou literaturou a naprostým kýčem.

Abych pravdu řekla, tak mě doposud její tvorba spíš míjela a na audioknížku Tajná historie jsem narazila spíš náhodou, ale můžu říct, že se řadím spíš do té první kategorie. Z Tajné historie jsem totiž byla nadšená a jsem vděčná Šárce Jančíkové, že mi ji tak trošku vnutila jako svoje velké soukromé doporučení.

Příběh knihy Tajná historie nás zavede na půdu malé leč celkem prestižní univerzity. Konkrétně pak mezi elitní skupinku místních studentů řečtiny, kteří si – z pochopitelných důvodů a udržení si jisté hierarchie a nadřazenosti od ostatních studentů – mezi sebe nepustí nikoho cizího. Společně tvoří velmi semknutou skupinku sdruženou kolem jejich jediného profesora, který je jim rádcem, mentorem, kantorem i přítelem. Trochu čerstvého povětří do jejich lehce zatuchlých a pevně uzavřených vztahů přinese Richard, který přichází na univerzitu jako student prvního ročníku. S jeho příchodem se leccos mění. Ono by se asi spousta věcí změnila i bez jeho přičinění a vpádu, ale svým příchodem se sám dostává do víru událostí, které se ho dotknou víc, než by si přál. A nějakého hlavního hrdinu ta kniha mít musí, že?

Donna Tarttová ovšem ve své knize nepopisuje studentský život plný literatury, kultury, večírků a probdělých nocí plných alkoholových výparů. Na akademické půdě rozjíždí naprosto brilantní, neobvyklou detektivku, která ovšem zcela popírá veškerá očekávání, která si každý čtenář detektivek od podobného žánru klade. Tarttová totiž nepracuje s celkovým konceptem vyšetřování, neklade si otázku, jak k vraždě došlo a kdo je pachatelem – tohle všechno víme. Ptá se především na to, proč k tomu muselo dojít a jak tento čin ovlivnil životy všech, kterých se to více či méně dotýká. A to dává Tajné historii punc originality a atraktivnosti.

Tajná historie není jen klasickou detektivkou. Je spíše psychologickým thrillerem odehrávajícím se v neobvyklém prostředí, na které nejsou čtenáři tohoto žánru zvyklí a kde by člověk takový příběh ani nečekal. A právě proto může být její čtenář, v případě audioknihy posluchač, velmi mile překvapen.

Tento poměrně rozsáhlý román načetl pod vedením Michala Bureše divadelní a filmový herec Daniel Bambas, kterého můžete znát například z filmu Sama v čase normálnosti nebo ze seriálu Rodinná pouta. V jeho podání se celý příběh velmi mladický, svižný a opravdu svěží. Z počátku možná může působit trochu rozpačitě, jako by nevěděl, jak jednotlivé postavy podat a jak uchopit jejich charaktery, ale postupem času – celých 22 hodin velmi intenzivního poslechu - a přibývající gradací se otrkává, duševně moudří a dospívá. Těžko říct, zda šlo o záměr nebo o náhodu, ale v každém případě to celé knize i jejímu vypravěči dodalo na autentičnosti.

Hodnocení: 100%

Fotografie