Kvásek od nakladatelství Host vám může ukázat cestu nejen z krize

Neděle, 12.05.2019 / recenze

Dnešní uspěchaná a vyloženě konzumní doba nějak nepřeje spontánním okamžikům, zázrakům a dělání věcí jen tak pro nic za nic. Slepě se ženeme za kariérou, lepším postavením, větší výplatou…ale schází nám čas na skutečné věci.

Na život jako takový. Na partnera, rodinu, kamarády na zážitky. Tenhle způsob života nás ale často dovede na pokraj sil, k žaludečním vředům nebo k čekárně u cvokaře, kde skončíme s nervy na dranc. Svoje o tomto ví i hrdinka nejnovější knihy Kvásek od Robina Sloana, která nedávno vyšla u nakladatelství Host.

Lois docílila toho, po čem celý život toužila. Získala místo u té nejlukrativnější programátorské firmy, díky čemuž se může podílet na těch nejvýznamnějších projektech a výzkumech. Časem se ale ukáže, že vysněné místo není v životě všechno. Díky neskutečnému zápřahu a pracovnímu vytížení ztrácí všechno ostatní. Přátele, osobní život, na jídlo jí téměř nezbývá čas. Přežívá pod neustálým svitem zářivek a modrého světla monitoru počítače a potřebnou energii získává z Kejdy – podivného a nepříliš vábného prášku rozmíchaného ve vodě. Takový způsob života člověka začne dřív nebo později devastovat. A v takovou chvíli může jeden spoléhat už jen na zásah jakékoli vyšší síly. Pro hrdinku knihy Kvásek se takovým zásahem stane zdánlivě obyčejný letáček s nabídkou kváskové kuchyně.

Ani toto štěstí se však zdá být velmi vrtkavým a nestálým. Oba bratři, kteří tuto kuchyni vedou a kteří jsou pro Lois jediným obveselením v jejím tolik monotónním životě jsou donuceni změnit působiště. Těsně předtím než definitivně zmizí naší hrdince ze života, jí ale darují malý plechový hrneček se zázračným kváskem – zdrojem pro chléb, který je pro Lois téměř zázračný. A možná takový skutečně je. A tak se holka, která nemá v bytě ani kytku, protože by jí zašla na nedostatek péče, pustí do pečení chleba. Jen tak mimoděk. Pro radost. Pro vůni. Ale i takováhle radost se může ukázat jako možnou zhoubou. Pokud se vám vymkne kontrole.

Kvásek je tou nejideálnější motivační knihou, která se vám může dostat do rukou. Zapomeňte na Čtyři dohody, protože ty většíně lidí správnou cestu z krize vážně neukážou. Ale Kvásek? Ten by mohl. Kvásek je neskutečně čtivá kniha, která vám ukáže, že dělat věci jen tak pro radost má smysl, byť se to tak na první pohled nemusí jevit.

Robin Sloan po své knize Nonstop knihkupectví pana Penumbry a následnou doplňkovou povídkou Ajax Penumbra opět dokázal jak skvělým vypravěčem je. Jeho příběhy jsou poetické, skutečné a postavy natolik plastické, že máte pocit, jako by to byli vaši sousedé, spolupracovníci či známí. A navíc vás v životě posouvají dál.

Boří jisté hranice, společenské konvence a klišé, kterými se denodenně obklopujeme a nenásilně, něžně a velmi přátelsky nám otevírají dveře k novým zážitkům a změnám, které nás v životě posunou zase o něco dál. A to se naplno a navíc s úctou podaří jen velmi malému procentu knih, které se momentálně objevují na našem literárním poli.

Večer plný kapel na Cestě

V pátek 20. září od 19 hodin se v prostoru táborského CESTA, ve sklepní části zvané Subkulturák, koná koncert kapel Nikander, Nondescript, Five seconds to leave a Lusky. Nikander a Five Seconds to leave zde zahráli minulý rok na DIY festivalu a Nondescript nedávno v rámci akce Doomed. Sestavu doplní garage punkové duo Lusky z Plzně, pro které to bude na Cestě premiéra. Večer odstartují punkoví Nondescript z Milevska a pak akce přitvrdí. Five seconds to leave z Jindřichova Hradce budou hrát skladby z jejich poslední desky Nina Who Wasn't, kde pro některé bude určitě překvapením, že kapela přidala zpěv a celkově se hudebně hodně posunula. Nikander z Brna hrají metal, hardcore, sludge a hlavně hodně nahlas. Večer uzavřou Lusky a jejich garážový rock´n´roll punk.  Vstupné je 120 až 150 Kč a celé jde kapelám. Fcb ZDE. (ro)