Film Já, Olga Hepnarová. Trest nebo záchrana?

Neděle, 27.11.2016 / recenze

Tento snímek vás zaručeně dostane. Dívka českého původu, vyrůstající v šedesátých letech minulého století, utajená schizofrenička a mimo jiné lesba se sebevražednými úmysly. To vše byla Olga. Olga Hepnarová. Tento životopisný film, zachycující důležité milníky jejího života, poukazuje na to, jak drsný může být život v podmínkách tehdejší doby, ale i na to, jak špatně si Olga vyložila fakta, která se stala pilíři jejího jednání. Naučený (nevrozený) vzorec chování, který podněcovalo její nevyléčitelné onemocnění, vedlo Olgu daleko za hranice lidského chápání.

Film je velice zajímavě zpracován. Retrospektivní, zpomalené záběry, které nás zavádějí až na samý začátek strastí, černobílé zpracování celého filmu a především herecké obsazení, jsou dechberoucí. Po dlouhé době konečně zajímavá režie. Olga v podání Michaliny Olszánské, byla též správnou volbou. O kulisách a prostředí z roku 1973, kdy se celá tragédie stala, ani nemluvě. Minusové body dávám za příliš dlouhý začátek, kdy se některé scény zbytečně dlouho protahovaly. Zpočátku sice oku lahodící změna, avšak po čase to jde spíše na nervy. Zvláště, pokud jde o tak napínavý děj jako tady.

Ze závěru filmu jsem šla do kolen! Olga byla nejen posledním člověkem v republice, kterého čekal trest smrti, ale snad první, kdo si o něj dobrovolně řekl. Olga Hepnarová byla "hrdinkou" až do doby popravy. Kat, který měl zatáhnout za páku pod jejíma nohama se vyjádřil, že tak pěknou ženu neviděl ani ve vězení, natožpak na popravě. Olze se při popravě "rozsvítilo", začala psychopaticky vyčítat, pozvracela se, pomočila, na chvíli i odpadla. Její kat se tehdy vyjádřil, že tento zážitek ho okamžitě přinutil skončit s touto prací.

O tom, proč se mladá dívka roku 73 rozhodla vjet do pražských ulic a z pomsty společnosti zabít osm náhodných lidí, si udělejte obrázek sami. Ostatně k tomu nabádá celý film - hledat příčiny jejího hrůzného aktu. I když na druhou stranu, jste Olze po celou dobu emotivně nakloněni a ve finále rozpolceni, stejně jako ona!

Za mě dnes 90%
Já, Olga Hepnarová - Moi, Olga
Životopisný / Drama / Historický / Psychologický
Česko / Polsko / Francie / Slovensko, 2016, 105 min
Režie:
Tomáš Weinreb, Petr Kazda
Scénář:
Petr Kazda, Tomáš Weinreb
Kamera:
Adam Sikora
Hrají:
Michalina Olszańska, Marika Šoposká, Klára Melíšková, Petra Nesvačilová, Jan Novotný, Lukáš Bech, Juraj Nvota, Pavel Neškudla, Gabriela Míčová, Marta Mazurek, Roman Zach, Ondřej Malý, Martin Pechlát, Malwina Turek, Magdaléna Borová, Zuzana Stavná, Martin Finger, Martina Eliášová, Viktor Vrabec, Tereza Blažková, Kostas Zerdaloglu

Autor: Kateřina Šímová

Střelnice v Táboře bude purpurová

Historická budova Spolkového domu Střelnice v Táboře se připojí k celosvětovým oslavám Mezinárodního dne předčasně narozených. Ty připadají na 17.listopadu, v tento den se Střelnice rozsvítí purpurovou barvou a zařadí se tak po boku takových velikánů jako je Eiffelova věž, Empire State Building či Niagárské vodopády. V ČR se připojili například Grandhotel Pupp v Karlových Varech, českobudějovická radnice, hrad Špilberk, Tančící dům či Žofín. Organizace Nedoklubko se touto iniciativou snaží zvýšit povědomí veřejnosti o předčasném porodu. Každoročně se v ČR předčasně narodí až 8000 dětí. Posláním orgaizace je psychosociální podpora rodičů po předčasném porodu a spolupráce s jednotlivými perinatologickými centry. (dap)