Okamžik všeho vás vtáhne, v Maggie můžete najít kamarádku

Neděle, 08.05.2016 / recenze

Každý z nás se dříve nebo později bude muset rozhodnout, jak dál naloží se svým životem. Toto rozhodnutí je tím nejzásadnějším, které kdy učiníme, protože v okamžiku konečného rozhodnutí už není cesty zpět. Takové rozhodnutí čeká i na hrdinu knihy Okamžik všeho od Shelly Kingové, kterou nedávno vydalo nakladatelství Host. Ačkoli se tak na první pohled nemusí jevit, není to žádná slaďárna, jak by mohli mnozí podle anotace předpokládat. Alespoň já jsem od toho očekávala dost odlehčenou a možná i lehce naivní knížku na pozdní večery.

Okamžik všeho je především knihou o obyčejném životě jedné mladé dámy, která svému snu obětovala všechno, co jí nabízel luxus domova, peníze rodičů a pohodlný život, jenž vedla do doby, než se rozhodla žít jinak a po svém. Momentálně je sice bez práce, což sebou přináší mnoho životních strastí s úskalí, ale s dobrými přáteli, krásnými knihami a především s láskou v nich nalezenou je život vždycky o něco snadnější.

Pokud jste opravdu vášnivý knihomol, upoutá vás tato kniha hned na první otevření. Komu by se taky nelíbil příběh o ženě, která nejen že knihy vášnivě miluje, ale navíc najde svoje štěstí v malém zapadlém a ne moc prosperujícím antikvariátu, jenž má svoje osobité kouzlo ukrývající se v mírném chaosu, ve vůni starých knih a především v lidech, kteří jeho prostory okupují? Část celého příběhu se navíc odehrává v krátkých vzkazech, kteří si dva –nám neznámí lidé – vyměňují pomocí jedné z knih, jež je v regálu našeho antikvariátu už nejspíš pěknou řádku let. Když si toto všechno spojíte dohromady, máte před sebou úžasný, lehce romantický příběh pro knihomoly o knihomolech, což je pro mnohé knižní milovníky kombinace více než vražedná.

Hlavní hrdinkou tohoto románu je mladá knihovnice Meggie, která je tak trochu nepodařeným dítětem svých rodičů - úplně neprahne po závratné kariéře a mnohem raději se věnuje tomu, co miluje nejvíc, knihám. Navíc nedávno přišla o práci a novou si nějak výrazně nehledá. Je tak trochu ztraceným případem, protože si nemůže úplně vyhazovat z kopýtka a veškerý svůj čas tráví v křesle antikvariátu Vážka. Zahloubaná do nekonečného množství milostných románů s kýčovitými obálkami, kde čeká na životní šanci a možná i na svého vysněného prince, který ovšem ne a ne přijít.

Společnost jí tu dělá majitel Hugo, podivín Jason a ne moc společensky založený kocour Grendel. Meggiin život se ale zásadním způsobem změní v okamžiku, kdy se jí – a to velkou shodou náhod a možná i zásahem osudu – dostává do rukou jedna z knih, po které se ve Vážce žádný zákazník příliš nesápe. Jedná se o ohmataný výtisk Milence lady Chaterliové. Na stránkách tohoto románu nachází naše hrdinka nejen okouzlující příběh, ale také zápisky, které s příběhem jako takovým mají jen pramálo společného. Jde o jakési krátké zprávičky Henryho a Catherin – lidí, kteří se evidentně nikdy osobně nepoznali a přesto v sobě našli jistý druh zalíbení. Maggie tak začíná intenzivně pátrat po jejich pozdějším osudu a sama přitom netuší, že jde vstříc svému vlastnímu životnímu štěstí.

Okamžik všeho mi v mnoha ohledech připomínal knížku Nonstop knihkupectví pana Penumbry, kterou taktéž vydalo nakladatelství Host a při čtení jsem se opět utvrdila v tom, že knížky o knížkách mají to největší kouzlo, jaké vám kniha může přinést. Nevím, jestli to takhle nevnímám proto, že jako vystudovaná knihovnice a mám ke knihám ještě úplně jiný vztah než jako běžný čtenář, nebo jestli takto působí knihy s tímto tématem na všechny, ale v každém případě mám pocit, že knihy odehrávající se v prostředí knihoven nebo knihkupectví dokáží svými příběhy vtáhnout čtenáře do dějů tak nějak víc naplno.

Každopádně jsem si čtení této úžasně čtivé, milé a v každém směru okouzlující knížky užila a po dlouhé době jsem měla pocit, že mi to čtení skutečně něco dalo. V hlavní hrdince jsem se našla, a to nejen v její vášni ke knihám, ale i v životních situacích, elánu... Určitě by to byla výborná kamarádka nejen pro mne, ale také pro každou milovnici knih. Co se děje týká, tak nikde nepokulhává a dokáže čtenáře vtáhnout a upoutat, což je pro každou dobrou knihu zásadní předpoklad. Okamžik všeho je prostě a jednoduše v každém ohledu výbornou knihou, která by neměla chybět v žádné knihovničce.

Více o knize naleznete na stránkách nakladatelství Host
ZDE

SMUTÉNKA: Zemřel hudebník Vojtěch Havel

SMUTÉNKA: Ve 62 letech zemřel v pondělí 21. října hudebník - violoncellista a pianista Vojtěch Havel z dua Vojtěch a Irena Havlovi. Držitelé Českého lva měli tento týden vyrazit na turné k novému albu Four Hands a měli se zastavit také v Jihočeském kraji v Divadlo Oskara Nedbala Tábor a Biograf Kotva... "....vystudoval Státní konzervatoř v Praze obory violoncello a klavír (1984). Hudbě se věnoval i nadále se svou manželkou Irenou Havlovou a forma jejich spolupráce byla natolik těsná a harmonická, že se nadále dá hovořit již pouze o manželech Havlových jako o jednolitém uměleckém subjektu." (dap)