Volání Kukačky od Rowlingové připomíná Agathu Christie, jen kvalitou nestačí

Neděle, 08.11.2015 / recenze

Volání kukačky je první z řady detektivních románů se soukromým detektivem Cormoranem Strikem napsaných J. K. Rowlingovou pod pseudonymem Robert Galbraith. Jedná se spíše o oddychovou četbu na dovolenou, nicméně Rowlingová znovu dokázala, že umí vystavět zajímavý příběh, který člověku nedovolí jít spát, dokud nedočte ještě aspoň jednu kapitolu.

Hlavním hrdinou je soukromý detektiv Cormoran Strike, jehož navštíví bratr slavné topmodelky Luly Landryové, která vypadla z balkonu svého bytu. Přestože policie její případ uzavřela jako sebevraždu, Lulin bratr John Bristow požádá Strika, aby případ znovu otevřel a potvrdil jeho podezření z vraždy. Postupem času Strike odkrývá různá tajemství Luliny rodiny a vtahuje čtenáře do děje zvláštními zvraty v pohledu na jednotlivé postavy. Tím udržuje čtenáře v napětí a vede ho k tomu, že téměř do konce podezírá všechny a zároveň nikoho. Závěrečné rozuzlení může být pro mnohé šokující nebo přinejmenším překvapivé. Pro někoho však může být docela iritující, že autorka nedovolí čtenáři, aby záhadu odkrýval postupně sám. Předloží mu celou pointu na několika závěrečných stránkách, během jejichž čtení může jen kroutit hlavou nad tím, jakým zázračným způsobem Cormoran případ vyřešil.

Naštěstí díky skvělému vyprávěčskému talentu Rowlingové jsem se ani na chvilku nenudila. Přesto si myslím, že by místy zdlouhavému příběhu neuškodilo citlivé proškrtání. Postavy jsou dobře vykresleny, jsou lidské, uvěřitelné, i když celkem jasně rozděleny na ty hodné a zlé, ale od tohoto typu oddychové detektivky ani nelze očekávat hlubší studii jednotlivých charakterů. Děj je zasazen do prostředí londýnské smetánky, kterou autorka nevykresluje právě lichotivě a mnohé postavy z uměleckého světa často působí komicky, afektovaně, až nepřirozeně. Milovníci Londýna ocení přímé odkazy na reálná místa, což čtenáři umožní se projít spolu s Cormoranem Strikem ulicemi krásné metropole. Čtení románu se tak stává přitažlivější.

Marlowovský typ hrdiny je čtenáři sympatický a jeho postava určitě přiměje řadu lidí k tomu, aby knihám o Cormoranu Strikovi zůstali věrní. Zároveň oceňuji, že v knize neteče krev proudem, nehemží se to v ní vulgarismy a nejmodernějšími technickými vymoženostmi. Román spíše připomíná detektivku ve stylu klasické Agathy Christie, jejíž kvality však bohužel nedosahuje. Já osobně nebudu netrpělivě vyhlížet další román z této série, ale pokud na něj narazím, ráda si ho někdy přečtu.

hodnocení 75%

Autor: Iva Nezbedová

Zemřela kytarová legenda, John Abercrombie

Ve věku 72 let odešel do hudebního nebe jeden z nejlepších jazzových kytaristů, John Abercrombie. Americká legenda se pohybovala na vlně jazz fusion, be bopu, free jazzu až k jazzové avantgardě a experimentální hudbě. Abercrombie spolupracoval s hvězdnými kolegy jako Billy Cobham, Ralph Towner, Jack DeJohnette, Charles Lloyd, Michael Brecker a Randy Brecker, John Scofield, Peter Erskine, ale také českými hráči jako Rudy Linka, Robert Balzar nebo Miroslav Vitouš. Zemřel v New Yorku na srdeční selhání 22. srpna. (dap)