Babička drsňačka Davida Walliamse neurazí ani nenadchne

Úterý, 03.03.2015 / recenze

Vydavatelství Tympanum na sklonku minulého roku vydalo další audioknihu s titulem Babička Drsňačka. Název, který audiokniha nese, by se mohl zdát poněkud výstřední a neobvyklý. Dle mého názoru je velmi vhodně zvolený, ale to možná posluchač dostatečně pochopí až po úplném doposlouchání celé knihy.

Jde vcelku o povedený příběh, který popisuje trochu nešťastný život jednoho malého chlapce, jeho rodičů a babičky. Rodiče mu nevěnují dostatečnou pozornost, babička je nudná a chlapec jí navštěvuje jen nerad. Babička si vymyslí fantastickou historku o tom, jak se vlastně celý život věnuje krádežím, chlapci dokonce ukazuje ukradené šperky a vypráví mu příběhy, které při svých dobrodružstvích zažila.

Chlapcovo mínění o babičce se najednou obrací o sto procent, navštěvuje babičku při každé volné chvíli a plánují spolu největší loupež šperků, jakou si oba dovedli představit. Jejich plán vyjde až do chvíle, kdy se náhodou setkají s anglickou královnou, která chodí po paláci, když přemýšlí o svých proslovech. Následuje vrchol a nejdramatičtější část celé knihy, odhalení a rozuzlení, jak královna naloží s hříšníky a jak skončí tato jejich dobrodružná výprava?

V anotaci vydavatel slibuje, že při poslechu knihy se čtenář rozhodně nebude nudit a možná bude i brečet. V návaznosti na to musím podotknout, že až do této fáze vyprávění mě kniha absolutně nezaujala, humor autora mi příliš nesedl a několikrát jsem se i zhrozila, když ve vyprávění byla použita slova, která měla nejspíš vyprávění oživit a pobavit posluchače, ale na mě působila opačným dojmem.
V samotném závěru došlo také na obrat z autorovi strany, když zvolil špatný konec, především proto, že je kniha určena především dětským posluchačům.

Když jsem si ale vše nechala přes noc uležet v hlavě a nad celým dílem se znovu zamyslela, hodnotila bych ho celkově jako pozitivní. Pro dětského posluchače kniha může být zábavná, dospělým ji ale bohužel nemůžu doporučit, protože použitý humor není úplně nejvhodnější pro vyšší věkové kategorie. Volba nešťastného zakončení knihy mi po delším uvažování také nepřijde nejhorší, nesev sobě ponaučení a rady, jak se chovat ke svým blízkým a jak si vážit života. Tyto rady nejsou určeny jen dětem, ale najít se v nich může i dospělý člověk.

Celkový dojem z knihy je tedy veskrze rozporuplný, dospělý posluchač potřebuje nějaký čas, aby si vůbec sám srovnal, zda mu kniha přišla dobrá nebo ne, ale s přihlédnutím k tomu, že je určená primárně dětským posluchačům, patří mezi lepších padesát procent. Oceňuji vhodný výběr hlasového doprovodu, Jiřího Lábuse, který se dokázal vžít do všech vystupujících postav a vyprávění oživit.

SOUTĚŽ

Zahrajte si o tento titul=> soutěž zde <=

Autor: Markéta Švecová