Temnou atmosféru Kladiva na čarodejnice od Václava Kaplického podtrhují efekty

Neděle, 03.08.2014 / recenze

Jistě všichni znáte nejslavnější, nejkrutější a nejrozsáhlejší případ čarodějnických procesů v dějinách České země – procesy v Šumperku vedené nejmocnějším inkvizitorem té doby, Bobligem z Edelstadtu. Tyto děsivé události se snažil ve své knize podrobněji a hlavně nenáročnou románovou formou vystihnout český spisovatel Václav Kaplický, který díky svému snažení a spisovatelskému umu dal vzniknout jedné z nejlepších historických knih založených na pravdivé události.

Kniha Kladivo na čarodějnice velice výstižně a poutavě přináší čtenářům neotřelou a hlavně pravdivou zpověď o tom, jak krutá může být zaslepenost člověka, který skálopevně věří ve své přesvědčení a je natolik oblbnutý církevní mocí, které slouží, že ztrácí zdravý lidský rozum.

Čarodějnické procesy v Šumperku jsou velkým důkazem toho, jak mocná může být církev, která ovládá lidské životy víc, než by bylo zdrávo, a jak jsou lidé proti takové síle bezmocní v okamžiku, kdy se nemohou za nic na světě dovolat svého práva. A přitom to všechno začalo jen nevinnou babskou pověrou.

Maryna Schuchová, vernířovická žebračka, měla přinést posvěcenou hostii Dorotě Groerové pro její straku, která nedojila, jak jí poradila stará Davidka, další žena z města. Maryna je však při svém činu přistižena a následně obviněná z čarodějnictví. Na místo je přivolán jeden z nejmocnějších inkvizitorů Boblige z Edelstadtu, který se okamžitě ujímá vedení žebraččina výslechu – a to všemi dostupnými prostředky, které mu jsou jako inkvizitorovi dány do rukou. V agónii mučení a bolesti, která je žebračce způsobována – a to opakovaně – obviní tato nebohá a zlomená žena další obyvatelky Šumperka a tím nevědomky rozpoutá největší hon na čarodějnice v dějinách. Na hranicích končí další a další ženy usvědčené z čarodějnictví následovány svými muži, kteří jsou obvinění z téhož zločinu.

Toto velice známé a výborně napsané dílo české literatury přináší nyní i vydavatelství Audiotéka, pro které ho namluvil vynikající herec a dabér Pavel Rímský, který této knize dodal šmrnc, náboj a neuvěřitelnou energii, kterou při čtení klasické knihy nepocítíte v tak velkém měřítku jako v případě audioknihy. Velmi dobré jsou i zvukové efekty, které jen posílí celkový zážitek z knihy a podtrhnou její temnou atmosféru. Díky tomu tak skýtá kniha Kladivo na čarodějnice jedinečný a opravdu hodně silný a na prožitky bohatý zážitek, který si každý zaručeně užije.

A i když to není zrovna příběh pro každého, protože ne každý má na něco podobného žaludek, rozhodně si audioverze Kaplického románu zaslouží čtenářovu, nebo v případě audioknihy posluchačovu, pozornost.

hodnocení: 100%

Knihu můžete zakoupit zde: audioteka.cz/kladivo-na-carodejnice,audiokniha.html

A nebo zkusit štěstí v soutěži zde: www.kulturne.com/soutez

SMUTÉNKA: Zemřela světová hvězda jazzu George Mraz, písecký rodák

Ve čtvrtek 16. září zemřela krátce po svých 77. narozeninách legenda, světový kontrabasista a písecký rodák Jiří George Mraz, který stál po boku zpěvačky Elly Fitzgerald, Stana Getze i Oscara Petersona. Po čtyřech měsících tak odešel za svým spoluhráčem, kamarádem - bubeníkem Ivanem Smažíkem. Na svém kontě má stovky nahraných alb a řadu turné s dalšími osobnostmi jako Stan Getz, Chet Baker, Oscar Peterson, Bill Evans, Dizzy Gillespie, Charlie Mingus, John Abercombie, Joe Lovano, Stephane Grappelli, Kenny Burrell, McCoy Tyner, John Scofield, Richie Beirach, Herbie Hancock, Michel Petrucciani, nebo Joe Henderson. V roce 2016 prodělal George Mráz náročnou operaci, kdy mu byla odstraněna z pancreasu cysta a zákrok se neobešel bez komplikací - infarkt a infekce. Podrobnosti připravujeme. (dap)