Pondělí, 30.12.2013 /
fotoreport + článek
Rok 2013 končí a mnoho z nás tak už čeká, co nám ten nový se „šťastnější“ čtrnáctkou na konci přinese. Než se tak stane, pojďme si ještě udělat resumé. Vraťme se k několika málo událostem uplynulého roku, z nichž některé možná letos neznamenaly signifikantní změnu ani posun, ale jistě ovlivní budoucí směřování světa módy, ať už té české nebo globální.
Jaro/léto versus podzim/zima, nová domácí tradice
Designblok v letošním roce krom klasické přehlídky designu opět upozorňoval v rámci Designblok Premier Fashion Weeku i na návrháře z módního oboru, a to nově hned dvakrát. Kromě podzimních přehlídek se započala i tradice přehlídek jarních. Česká republika se tak zase o krok přiblížila světovým standardům, kdy pod hlavičkou jednoho organizátora, představují návrháři své kolekce pro letní i zimní sezónu v rámci oddělených prezentací. Příští, tedy jarní edice, se bude konat od 27. do 30. března 2014.
Barva roku 2014
Na začátku prosince se svět dozvěděl, jaká barva bude vévodit roku 2014. Převahu smaragdově zelené by v obchodech a našich skříních měla nahradit decentní fialová. Oproti minulým sezónám, kdy byly v oblibě především ostřejší tóny, je lila s jemným růžovým podtónem o hodně umírněnější, a tak velmi dobře kombinovatelná s většinou jiných barev.
Levné oblečení za každou cenu?
Zřícení textilní továrny v Bangladéši, opět připomnělo západnímu světu, jak vysokou cenu mohou mít levné oděvy.
Když se letos v dubnu zřítila nestabilní budova textilky v Dháce, pohřbila pod sebou více než 1 000 obětí. I když takové zprávy nejsou z těchto oblastí ničím novým, přece jen tato tragédie předčila svým rozsahem všechny předchozí informace o tristních podmínkách ve výrobě, o nedostačujících nebo zcela chybějících bezpečnostních opatřeních i dětské práci. Zamezit tomuto přístupu výrobců se snaží několik organizací (např. The Sustainable Apparel Coalition ), které sdružují zadavatele, kteří se zavázali k fair-trade produkci. Znamená to tedy výrobu za důstojných životních podmínek, za přiměřený plat a bez přispění dětských pracovníků.
Můžeme tak jen doufat, že tato nešťastná událost a přetrvávající tlak veřejnosti a organizací donutí výrobce, nejen textilního zboží, ke změnám v přístupu k zaměstnancům i bezpečnosti práce a především, že se podaří zamezit dalším takovým nehodám. Koneckonců určitou možnost ovlivnit přístup globálních firem vlastním výběrem máme i my, zákazníci. Levné neznamená vždy dobré.
Sci-fi? Alespoň prozatím
Metoda 3D tisku je známá už poměrně dlouho, až v poslední době se ale začíná prosazovat i v oborech mimo průmysl. Kdo by si pomyslel, že jednou se budou tisknout i oděvy. A právě letos přivedla hvězda burlesky Dita von Teese tento nápad blíže realitě, když jí designeři Michael Schmidt a Francis Bitoni navrhli model přímo na tělo. Šaty vytištěné na nylonový základ dozdobila 12 000 krystaly společnost Swarovsky.
Americká diva ale rozhodně není první průkopnicí této metody.
Zkoumáním možností 3D tisku v módě je známá například nizozemská designérka Haute couture Iris van Herpen. Její modely s nádechem sci-fi k futuristickým řešením výroby přímo vybízejí.
V našich zeměpisných šířkách se jedná zejména o tisk šperků v podání značek Blueberries nebo Conception of Universal Technology. Vody českého designu v roce 2013 pořádně rozvířila studentka pražské VŠUP Pavla Podsedníková, když vytvořila kolekci bot Instant shoe, vyráběných právě pomocí 3D tisku. I přes tyto první kroky je však konfekční výroba oděvů touto metodou hudbou daleké budoucnosti.
Za redakci Olive show přejeme našim čtenářům vše nejlepší do té blízké budoucnosti roku 2014!
Denisa Kajdová, vedoucí rubriky