Boris Vian: Audiokniha Pěna dní. Děj mi vůbec neubíhal

Neděle, 27.09.2015 / recenze

Z úplného začátku poslouchání audioknihy Pěna dní, od francouzského spisovatele Borise Viana, jsem byla velmi rozpačitá. Rozhodně to nebylo kvůli volbě předčítajícího, protože si myslím, že to ani nemohlo být zvoleno lépe. Ladislav Mrkvička a jeho hlas se dokonale hodí do autorova zvoleného prostředí, ničím neruší a dokáže posluchače správně naladit na každou situaci.

Nesvá jsem byla spíše celkově z autorova vyjadřovacího stylu. V první části příběhu je kniha dle mého názoru méně zajímavá, některé menší pasáže bych klidně vypustila úplně. Děj mi vůbec neubíhal, občas jsem se při poslouchání dokonce nudila a zcela se nesoustředila na děj. Samozřejmě obdivuji, jak autor dokázal zpracovat celý abstraktní svět a jak dalece propracoval všechny fantazie, ale nějak jsem se nedokázala úplně ponořit do děje, protože mi některé z postav, zejména Chloe, připadali tak nějak povrchní. Zkrátka charakter postav nepatří mezi mnou oblíbené knižní hrdiny a to se podepsalo na celém názoru na knihu.

Ve druhé polovině knihy se však mé hodnocení prudce zvedá, neboť děj dostává rychlejší spád, začíná být zajímavější a postavy začnou hlouběji projevovat své city. Colin a Chloe prožívají velkou životní zkoušku, děj se stává díky tomu napínavým a je těžší a těžší knihu odkládat, nebo v případě audioknihy, zastavovat. Představy, které chce autor ve čtenáři vyvolat a Ladislav Mrkvička je svým hlasem pouze umocňuje, jsou úžasné a já jsem jako posluchač nestíhala žasnout nad autorovou fantazií a bohatostí jazyka.

Mé celkové hodnocení z této audioknihy je tedy i přes počáteční nespokojenost kladné. Je to rozhodně kniha, kterou stojí za to si pořídit domů, neboť při každém dalším čtení nebo poslouchání v ní posluchač může nelézt nové a nové možnosti své fantazie. Sama jsem nic podobného nikdy nečetla. Každého náročnějšího čtenáře musí kniha zaujmout, neboť je ojedinělá a neotřelá a Vian v ní ukazuje absurdní svět v nejryzejší podobě. Za mě by kniha dostala 90%. Mínusové body jsem ubrala pouze kvůli utahanému začátku a faktu, že kniha bohužel musí jednou skončit.

Vydavatelství Tympanum má za toto zpracování audioknihy ode mne velké díky!

hodnocení 90%

Autor: Markéta Švecová

Výherci o volný vstup na koncert J.A.R. v Sokolovně

Výherci soutěže o volný vstup na dnešní koncet J.A.R. v Sokolovně v Plané nad Lužnicí se stávají Libor Sůva, Mikoláš Jílek, Míra Šimků a Romana Kupková. Gratulujeme. Všem ostatním děkujeme za účast v soutěži a přejeme hodně štěstí v těch následujících.