PŘIDAT
AKCI
POSLAT
PLAKÁT
RYCHLÝ KONTAKT


Pěvecké sbory spojily síly s orchestrem. Vzniklo unikátní dílo

Pěvecké sbory spojily síly s orchestrem. Vzniklo unikátní dílo

Sobota, 20.12.2014 / článek

 

Unikátní projekt se podařilo dát dohromady v Táboře. Komorní orchestr Bolech spolu s místními pěveckými sbory nacvičil takzvanou Lužanskou mši od Antonína Dvořáka. Tu prezentovali v průběhu léta a naposledy pak na městských slavnostech Táborská setkání. Jedinečný projekt můžete nyní vidět znovu. Komorní orchestr Bolech se smíšenými sbory zahraje v neděli 21. prosince od 19 hodin v táborském Divadle Oskara Nedbala. Jako sólisté se v programu Česká mše vánoční představí operní pěvkyně Karolína Bubleová Berková, Olga Vít Krumpholzová, Ondřej Socha, Lukáš Hynek-Krämer, Blanka Novotná, Helena Hýnová a David Matějček.

„Lužanská mše byl zatím asi nejhodnotnější počin posledních let tady v Táboře - co se týče nastudování nějaké klasické literatury. Pro mnoho zdejších sboristů může být toto nastudování označeno jako vrchol dosavadní pěvecké "kariéry". Mimořádné bylo i to, že se dalo dohromady 100 muzikantů. V análech orchestru Bolech, který diriguju, jsem nenašel informaci, že by "Lužanskou" kdy předtím hrál,“ říká houslista a dirigent Jiří Sycha.

S nápadem nastudovat Mši D-dur Antonína Dvořáka za účasti pěveckých sborů z Tábora a okolí přišel v roce 2009 Jakub Smrčka, ředitel Husitského muzea v Táboře, kontrabasista Bolechu a sbormistr pěveckého sboru Domino.

„Povedlo se totiž zorganizovat společný postní koncert pěveckých sborů počátkem roku 2009 a možnost užší spolupráce mne nadchla. Byl jsem přesvědčen, že je správné využít potenciálu sborového zpívání a budovat také vzájemné vazby mezi sbory a jejich členy. A chtěl jsem také, aby členové sborů mohli zažít takové větší dílo, v jeho kvalitě a vnitřní struktuře, protože to je veliká motivace, cenná zkušenost a mocný prožitek hudební či dokonce duchovní krásy. To vše lidi naplňuje a má moc je spojovat a tak jsem si říkal, že si to Tábor a Táboráci, i přespolní, zaslouží,“ nastiňuje počátky Jakub Smrčka.

Dodal, že mše D-dur Antonína Dvořáka zvaná Lužanská je oblíbenou a často uváděnou skladbou, a to pro svou krásu i pro interpretační přístupnost. Není nenáročná, ale lze ji zvládnout i s amatérskými sbory. Navíc je napsána původně pro provozování s doprovodem varhan, takže je možné ji uvádět na různých místech a není k tomu potřeba orchestr.

Sbor Domino tedy pozval ke společným zkouškám dobrovolníky - zpěvačky a zpěváky ostatních sborů, nebylo totiž možné skladbu realizovat jako společnou akci celých sborů, ale jako aktivitu velké skupiny lidí z různých sborů. Jádrem sboru bylo Domino, jež doplnili členové sborů Nokturno Sezimovo Ústí, Chrámový sbor Tábor a později Art-n Praha. Poté se přidali i další pěvci a pěvkyně ze sborů Hlahol Tábor, Harmonie Planá nad Lužnicí, Schola Proměnění Tábor a Vysokoškolský umělecký soubor Univerzity Karlovy (VUS UK) Praha.

„Museli jsme uspořádat velké množství samostatných zkoušek a byli jsme rádi, že se řízení ujal výtečný hudebník a dirigent Jiří Sycha. Práce s ním byla velmi zajímavá a pro všechny to byl veliký posun v pěveckých dovednostech či schopnosti soustředit se a vnímat dílo,“ pochvaluje si Jakub Smrčka spolupráci s dirigentem.

Nejdřív byly hlasy

Sbory zkoušely na podzim 2009 s cílem uspořádat koncert 22. listopadu k poctě svaté Cecílie, patronky hudebníků.Nakonec byl však odložen, zkoušek bylo přes všechno úsilí málo a sbory se připravovaly na vánoční koncerty. Zkoušelo se tedy dál a první koncerty smíšeného sboru se odehrály v kostele Proměnění Páně a v soběslavském kostele sv. Petra a Pavla v dubnu 2010. V květnu potom sbor vystoupil na mši v koncertní síni sv. Trojice v Písku v rámci kulturního festivalu Cipískoviště a v září v rámci Táborských setkání v Táboře.

„Protože existuje také autorská orchestrální verze Dvořákovy Lužanské, vznikla myšlenka využít toho, že je dílo sborem nastudováno a zkusit oslovit táborský orchestr Bolech. Jirka Sycha byl pro s tím, že je potřeba zařadit takové nastudování do určitého programového výhledu Bolechu. O spolupráci se uvažovalo s výhledem do dalších dvou let a nakonec se to podařilo až v letošním roce,“ říká Jakub Smrčka.

Sbory se intenzivně scházely od března a musely akceptovat drobné změny, které v orchestrální verzi provedl sám autor Antonín Dvořák. Úmyslem bylo uvést dílo jako tradiční koncert k Evropskému svátku hudby 21. června a s ohledem na charakter díla se dirigent Jiří Sycha rozhodl pro děkanský kostel na Žižkově náměstí v Táboře.

„Velký zájem publika nás potěšil a především to byl skutečný svátek hudby - zvláště pro účinkující, kteří vydali to nejlepší, aby vytvořili skutečně duchovní atmosféru této hudby, což se podařilo. Další provedení bylo na stejném místě opět v rámci Táborských setkání, bohužel zařazení v programu již od 10 hodin dopoledne bylo trochu znervózňujícím prvkem - kvůli nemožnosti předchozí zvukové zkoušky a aklimatizace. Přesto se vše podařilo,“ shodují se vedoucí týmů muzikantů.

Budoucnost nejistá. Chybí peníze

Dalších koncertů se však diváci asi jen tak nedočkají. Alespoň to zatím nevypadá, že v jiných městech.
„Bohužel se nám zatím nepodařilo najít organizátora, který by zaplatil pro tak velký ansámbl transport - ačkoli jinak je vystoupení zdarma a honorář dostávají jen profesionálové sólisté. Myslím, že všichni by velmi rádi uplatnili to velké množství práce, které do nastudování vložili,“ posteskl si Jakub Smrčka.

Naději dává myšlenka uspořádat společný koncert v německé Kostnici, partnerském městě Tábora, v rámci kulturní výměny partnerských měst. V Kostnici totiž toto dílo znají a některé tamní sbory je společně prováděly při Münsteru (katedrále) a orchestrální party by rádi nastudovali také členové orchestru tamní hudební školy. „Mohlo by to být krásné setkání táborských a kostnických obyvatel - hudebníků. V takové akci bych spatřoval hluboce účinné naplňování partnerství obou měst,“ míní vedoucí sborů.

„Osobně, kdybych byl farářem v některém velkém kostele v okolí, určitě bych se vynasnažil uvést v něm "Lužanskou" v podání "táborských spojených sil". Je to mimořádně kvalitní a inspirovaná hudba, která vynikne zvláště v chrámovém prostředí,“ dodal dirigent Jiří Sycha.

Obdobný projekt  na jihu Čech dělá také Jindřichohradecký symfonický orchestr spolu s tamními pěveckými sbory. Koncerty v současnosti nemá, ale v příštím roce se zájemci jistě dočkají.


Autor: David Peltán





Fotky a videa z Mighty Sounds

 Fotografie a videa z festivalu Mighty Sounds najdete v následujících dnech na webu Kulturne.com nebo na facebooku Kulturnme.com ZDE. Photos and videos of festival Mighty Sounds you can check in next days on websites Kulturne.com and facebook HERE

Mohlo by se vám zamlouvat

 

 




Kultura dnes


African Thunder 2018

Hudba
Dům kultury Milevsko - amfiteátr
18.07.2018 od 18:00 hod.