Jazzrockoví Poetic Filharmony přicházejí s Černým vdovcem. A je to zvěř

Neděle, 25.09.2011 / recenze

Pražská partička Poetic Filharmony si vyšlápla na procházku českou fusion scénou. Po debutovém albu Ügor Stravinski (2004) si v ranečku nese nový počin Černý vdovec. Vyšel v červnu letošního roku a přináší další rozměr do tuzemského jazzrocku - psychadelický, drum&bassový a pichlavý.

Poetic Filharmony hrají od roku 2003 a v létě 2009 se původní trio rozrostlo do kvartetu. Složení se tak ustálilo v poloze Roman Hampacher (kytara), Jan Červenka (bicí), Roman Džačár (baskytara) a kapelní „benjamínek“ Martin Cikánek (minimoog, piano). Jako host navíc na desce figuruje zpěvačka Jana Koubková.

Desku otevírá zvířátko – Kachnička, která jako jediná skladbu s tímto názvem zlehčuje. Hendrixovsky laděný jazzrockový nářez s těžkým beatem, neustále prsícím se moogem a vzletnou kytarou posluchače chytne. A pak s ním celou dobu tak nějak cloumá a třese. Vrcholem „čtyřminutovky“ je prolínání sól kytara versus moog, možná spíše připomínající soutěž o to, kdo bude víc psycho. Ve finále je to kytara. Ne moog, ne kytara, moog! A sotva se stačíte nadechnout, nepoeticky do vás Poetici nasolí skladbu v rytmu dnes populárního drum&bassu či jungle. Při skladbě jsem si vzpomněl na freetekjazzové Hi-Fi. Zde mi chybí jen vokál - a neříkám, že by to měl být výtečný Petr Wajsar, zkrátka jen tak obecně – a možná nějaká více chytlavá ústřední melodie. Skladba Poetic jungle tak vyznívá poněkud tvrdě a po třetí minutě už koukáte na stopáž, zda-li se neblíží konec. Nicméně, v přehrávači hraje CD jazzrockové partičky, takže tvrdost je na místě.

Následuje Cookoo. Pomalu ji startuje moog Martina Cikánka, přidává se kytara, bicí. Jemný začátek, uvolněné tempo, více prostoru dostává baskytara. Nejdelší skladba alba (9:54) nikterak neurazí, ale začíná mě mírně deptat zvuk moogu. V páté minutě mám pocit, že už mám hlavu plnou myší a cvrčků. V druhé polovině skladby se přistihuji, jak zívám. Z toho mě vytrhává až Červenkovo sólo na bicí, které je samozřejmě dynamicky i zvukově klidnější. Až na malé „zaškobrtnutní“ u kopáku, excelentní. V závěru sóla se přidává syntetický zvuk moogu, skladba graduje a spěje do finále. Od pískání a přehršle psychadelie mi pomáhá další song – Hannnah, v němž Roman Hampacher hraje na kytaru sám. Zvuk čisté kytary působí jako záplata na řezné rány a popáleniny způsobené běsnícím moogem a zkresleními.

Po zákroku zubaře, oáza!

Následná píseň Výtah vás sveze. Nevím, zda do nebe či pekla. Prvního či posledního patra. Pro mě je to konečná, pípání moogu mě zde sráží na kolena a nekompromisně drtí. Přijdu si jako u zubaře. Po třetí minutě naštěstí přichází klid a prostor dostává kytarové sólo. Zvukově tučné a harmonické. I když moog do toho kytaře nepřestává kecat ani zde. Skladbu pomalu zakončuje bigbítek a téma. Předposlední píseň Rozmarýnka mě vrátil ke kořenům – klidnější věci A Lotus on Irish Streams Mahavishnu orchestra. Moog šel spát a nahradilo ho jemné piáno doplněné čistou akustickou kytarou. Oáza!

V samotném závěru Černého vdovce přichází Mumoo. Sedmý jazzrockový zářez do vašeho těla udělají Poetici ve spolupráci s jazzovou dámou Janou Koubkovou.Vskutku našláplý kousek provázený typickým smyšleným jazykem i nakřáplým pěveckým projevem Koubkové. Grooveová baskytara, ječící kytara, solo na bicí. Povedený závěr alba. A na konci dokonce zazvoní „zvonec“!

Sumasumárum. I bez Stravinského se vší vážností

Deska je kompaktní, skladby se příjemně dynamicky prolínají a sotva se nadějete, je tu její konec. Prostě odsýpá. Zvířátkem deska i recenze začíná, zvěřinou končí. Černý vdovec je prostě zvěř. I když trochu méně moogování by neuškodilo. Mělo by ho být jako šafránu, ale na desce hraje prim. Ve finále bych Černého vdovce neviděl tak černě. Je to další pěkný kousek do sbírky českého jazzrocku. A i přesto, že si Poetic Filharmony vyndali z názvu skladatele „vážné“ hudby Igora Stravinského, můžeme brát jejich počínání více než vážně.

Na albu najdete sedm skladeb plus jako bonus datovou stopu s přehledem současné české fusion scény. Černý vdovec byl z velké části nahraný v pražském studiu 3bees a studiu Faust. CD je k dostání na webových stránkách kapely (http://www.poetic.cx/) či na koncertech. Cena ukotvila na 300 korunách, pro studenty je album k dostání za 220.

POSLECH:

Autor: David Peltán

Smutný pátek. Zemřel textař Pavel Šrut i Avicii

V pátek 20. dubna přešly na druhý břeh dve rozličné osobnosti. V pouhých 28 letech opustil hudební scénu švédský Dj Avicii, jehož skladby jako Levels, The Nights, Wake Me Up nebo Hey Brother zná z doslechu asi každý. Zubatá si v pátek večer vzala také básníka, autora knížek pro děti, textaře a překladatele Pavla Šruta. Literátovi, který byl nositelem Ceny Jaroslava Seiferta, Státní ceny za literaturu i Magnesia Litera, bylo 78 let. Kromě známých Lichožroutů psal i pro časopisy Čtyřlístek i Mateřídoušku, mnozí také znají jeho textařskou tvorbu. Psal pro Petra Skoumala, Luboše Pospíšila, Michala Prokopa či Vladimíra Mišíka. (dap)