PŘIDAT
AKCI
POSLAT
PLAKÁT
RYCHLÝ KONTAKT


Klíče odnikud. Taneční divadlo Petra Zusky vystoupí poprvé v Jihočeském divadle

Klíče odnikud. Taneční divadlo Petra Zusky vystoupí poprvé v Jihočeském divadle

Čtvrtek, 22.03.2018 / článek

 

Autorské taneční divadlo Klíče odnikud je v této sezóně druhou premiérou baletního souboru Jihočeského divadla v Českých Budějovicích. Ta se koná v pátek 23. března od 19 hodin v DK Metropol. Autorem námětu, režisérem, choreografem i dramaturgem je Petr Zuska, světově uznávaný choreograf, tanečník a bývalý dlouholetý umělecký šéf baletu Národního divadla v Praze. Na jihočeskou scénu se novou inscenací vrací po šesti letech. 

Petr Zuska pracoval poprvé se souborem baletu Jihočeského divadla v roce 2012, kdy na zdejší scéně uvedl v rámci baletního večera Bez gravitace choreografii Mariin sen. Nyní se na jihočeskou scénu vrací s autorským celovečerním tanečním divadlem, při jehož tvorbě se inspiroval osobním příběhem jemu blízké osoby.

„Má vlastní celovečerní ´variace´ je inspirována mou nedávnou návštěvou dnes již úplně opuštěného domu po mých prarodičích. Ten byl po několik posledních desetiletí obýván osamocenou ženou, která zde posléze v naprosté samotě i zemřela,“ vysvětluje choreograf Petr Zuska.

„Zoufalá a vyšinutá schizofrenička, uzavřená do svého vlastního světa strachu a hrůzy ze všeho okolo, jíž nebylo pomoci. Obklopena tmou plnou reje svých neuspořádaných démonů a zároveň svazky pedantně a přesně nadepsaných klíčů. Byla to má teta, které je můj nový opus věnován,“ dodává autor. Současně však uvádí, že se však v žádném případě nejedná o konkrétní vyprávění onoho smutného životního příběhu.

Mezi Dvořákem a Janáčkem

Zuskovo nové celovečerní dílo s názvem Klíče odnikud se opírá o ostrý kontrast mezi dvěma velice rozdílnými hudebními díly dvou neporovnatelných geniálních českých skladatelů. Zazní zde fragmenty z Dvořákova Requiem a Janáčkovy klavírní lyriky, konkrétně z cyklu Po zarostlém chodníčku. V prvním případě jde o vysokou duchovní a plnou symfonicko-vokální hudbu, v druhém o „pouhý“ a jakoby osamocený klavír.

Dvořák své Requiem komponoval v období, kdy byl na vrcholu tvůrčích sil, v čase své největší umělecké expanze. Ač se z podstaty věci jedná o mši za zesnulého, není tato skladba přímou reakcí na nějakou osobní tragédii, ale spíše velkolepou oslavou Boha. Je protkána esencí věčných otázek po smyslu lidského bytí a existence vůbec a v neposlední řadě vírou v naději.

Naproti tomu Janáčkův klavírní cyklus Po zarostlém chodníčku vyvěrá z jednoho z nejzoufalejších období skladatelova života, kdy mu vedle několika profesních neúspěchů zemřela jednadvacetiletá dcera Olga. Jde tedy o záležitost velice niternou, křehkou, ale zároveň dynamickou a drásající.

Zajímavostí této inscenace je kombinace tance s netradičním využitím živé klavírní interpretace výběru z Janáčkova klavírního cyklu Po zarostlém chodníčku přímo na jevišti. Ke spolupráci na tomto projektu proto Zuska přizval známou klavírní virtuosku Boženu Steinerovou, která se může pochlubit koncertní a pedagogickou činností na všech kontinentech světa.

Scénografem je Jan Dušek, který spolu s Petrem Zuskou vytvořil zhruba patnáct inscenací v tuzemsku i zahraničí. Střídmé scénografické řešení vychází jak z tématu, tak i z hudební dramaturgie. Autorem kostýmních návrhů, které vkusně scénu Jana Duška dotvářejí, je tanečník, choreograf a vedoucí uměleckého souboru Laterny magiky Pavel Knolle, který se příležitostně věnuje právě návrhům kostýmů a scén pro taneční a baletní inscenace.

Rezervace a více informací na www.jihoceskedivadlo.cz/porad/2142-klice-odnikud

Termíny uvedení: 23. 3. (premiéra) / 14. 4. / 20. 4. / 5. 5. (v rámci festivalu SONDA / To nejlepší z vašeho divadla)

O AUTORECH


Petr Zuska (*1968) / tanečník, choreograf a režisér
Petr Zuska představuje tvůrce evropského formátu, v českém tanečním kontextu zosobňuje výjimečného choreografa, který spolupracuje s významnými světovými baletními soubory. Profiluje se jako individuální osobnost, charakterizuje ho široký choreografický záběr i vyzrálý umělecký přístup. Jako tanečník vždy představoval dynamického, charakterního interpreta s mimořádnou vnímavostí pro choreografův záměr, tvárného k rozličným choreografickým pohybovým slovníkům. Zastupuje současnou střední generaci choreografů. Ve svých dílech využívá širokou škálu tvůrčího rukopisu od vysokého bel canta neoklasického stylu přes inovativní přístup k moderní tvorbě až po schopnost celistvého uchopení dějového baletu. Jako jeden z mála tvůrců dokáže vložit do svých děl humor, vtip a nadsázku. Jeho inscenace jsou promyšlené, plnokrevné, odrážejí svět symbolů či archetypů, duchovní otázky i morální principy.
Petr Zuska vystudoval choreografii a režii neverbálního divadla na HAMU (1994). Svou profesionální dráhu začal v Pantomimě Ladislava Fialky v Divadle Na zábradlí (1987 – 1989). Významnou fází v jeho kariéře se stalo angažmá v Pražském komorním baletu (1989 – 1992 sólista, od roku 1994 hostující umělec).

V letech 1992 až 1998 působil jako sólista Baletu Národního divadla v Praze. V roce 1998 přijal angažmá v Mnichovském baletu a v roce 1999 nastoupil do baletního souboru divadla v Augsburgu. V roce 2000 se stal sólistou Les Grands Ballets Canadiens v kanadském Montréalu. Během své taneční kariéry vystoupil nejen v baletech klasického repertoáru, ale především v dílech renomovaných současných tvůrců (z Čechů Jiří Kylián, Pavel Šmok či Libor Vaculík, ze zahraničních pak Alvin Ailey, Gerhard Bohner, Robert North, Mats Ek, Hans van Manen, Christopher Bruce, Ohad Naharin, Nacho Duato, Itzik Gallili…).

Jako tanečník vystupoval v mnoha zemích po celém světě a v 90. letech byl rovněž stálým hostem baletu ND v Brně a Slovenského národního divadla v Bratislavě.
Od roku 2002 byl Petr Zuska uměleckým šéfem Baletu Národního divadla v Praze.
V tomto období také vytvořil pro Národní divadlo šest celovečerních baletů a řadu kratších jednoaktových děl. Během Zuskovy šéfovské éry tento soubor hostoval ve 36 významných světových destinacích. Například v Moskvě, Petrohradě, Washingtonu D. C., Houstonu, Athénách, Bonnu, Budapešti, Tallinu, Pekingu, Šanghaji, Paříži, Tel Avivu aj.

Jako tvůrce má na svém kontě (od roku 1990) více než padesát inscenací pro zahraniční i domácí soubory: Hamburg Ballett, Ballett Augsburg, Semperoper v Drážďanech, Lotyšskou národní operu v Rize, Mariinské divadlo, Královský dánský balet, Ballett Deutsche Oper am Rhein, West Australian Ballet v Perthu, Finský národní balet, Les Ballets de Monte-Carlo, Boston Ballet, Balet Národního divadla v Brně, Laternu magiku, Pražský komorní balet a Bohemia Balet – soubor Taneční konzervatoře hl. m. Prahy a samozřejmě pro Balet Národního divadla v Praze. Kromě toho režijně a pohybově spolupracoval na vzniku několika činoherních inscenací.
Za svou interpretační práci a choreografickou tvorbu získal řadu význačných ocenění, jako jsou Cena Thálie (1993 a 1997), Prix Dom Perignon (1999), cena Originální choreografie v Soutěžní přehlídce moderního tance (2006, 2008), cena za Nejlepší choreografie roku 1996 a 2002, Cena Českého literárního fondu (1993), Cena Opery Plus (2014) za výsledky ve vedení Baletu ND a 25 let choreografické tvorby a za choreografii Chvění (2017) a Cena Ministerstva kultury ČR za přínos v oblasti divadla (2017).

V sezoně 2016/2017 uzavřel Petr Zuska své patnáctileté šéfování Baletu Národního divadla v Praze. Ukončil jednu etapu svého života, kdy souboru věnoval podstatnou část profesní kariéry. O jeho poslední sezoně v čele Baletu Národního divadla natočila Česká televize profilový dokument s názvem Chvění Petra Zusky v režii Martina Kubaly.

Božena Steinerová / klavírní virtuoska a pedagožka
Pochází z národnostně smíšeného Těšínska, má německé občanství a židovské kořeny. Vystudovala pražskou HAMU, studovala na Moskevské státní konzervatoři P. I. Čajkovského, v Budapešti i ve Vídni. Od roku 1975 koncertovala v Londýně, Paříži, Berlíně, Mnichově, Kolíně nad Rýnem, Bambergu, Moskvě, Singapuru, Tokiu aj. Řada jejích interpretací je nahrána na CD. Jejími partnery při nahrávkách jsou významní dirigenti (mj. J. Bělohlávek, E. Gracis, O. Trhlík) a hudební tělesa (např. Česká filharmonie, Pražští symfonikové, Symfonický orchestr Čs. rozhlasu, Dresdner Staatskapelle). V roce 1985 emigrovala do Německa. Zde prohloubila své interpretační umění na četných koncertech a nahráváním především pro německý a japonský rozhlas a zároveň pedagogicky působila na Univerzitě v Regensburgu. V roce 1994 se vrátila zpět do vlasti. Navázala tu na svou dřívější koncertní a pedagogickou činnost, nahrávala klavírní skladby (mj. W. A. Mozarta a F. Schuberta) a v roce 1997 také Koncert pro klavír a orchestr Petra Ebena se SOČRem (dir. O. Kukal). V následujících letech se její pozoruhodně pestrá kariéra rozšířila také do USA, kde vznikla i její nahrávka Koncertu pro klavír a orchestr Jindřicha Felda. Své působení rozšířila posléze na Nový Zéland, Itálii a Tchaj-wan, kde vyučovala na místní univerzitě a provedla zde i svůj oblíbený klavírní koncert Petra Ebena. Po tříměsíčním hostování na australské University of Tasmania se může pochlubit koncertní a pedagogickou činností na všech kontinentech světa.


Autor: - i -





Mohlo by se vám zamlouvat

 

 




Kultura dnes


Lyra Da Camera - W. A. Mozart a jeho čeští současníci

Hudba / Kruh přátel hudby
Divadlo Oskara Nedbala Tábor - malý sál
19.02.2019 od 19:00 hod.

 

Muzikanti z jižních Čech

Hudba / koncert dechové kapely
Kulturní dům Veselí nad Lužnicí
19.02.2019 od 19:00 hod.

 

Dominika na cestě

Ostatní / setkání / Přednáška
Spektrum Sezimovo Ústí
19.02.2019 od 18:30 hod.

 

Diskusně vzdělávací večer - Ájurvéda - Přírodní indická medicína

Ostatní / setkání
Dům kultury Milevsko
19.02.2019 od 18:00 hod.