PŘIDAT
AKCI
POSLAT
PLAKÁT
RYCHLÝ KONTAKT


Dům umění v Českých Budějovicích hostí výstavu sira Antonyho Gormleyho

Dům umění v Českých Budějovicích hostí výstavu sira Antonyho Gormleyho

Pondělí, 15.04.2019 / článek

 

V Českých Budějovicích představuje Dům umění jednu z největších osobností světového sochařství. Základními tématy Antony Gormleyho jsou vnitřní prostor těla a vztah mezi lidským tělem a prostorem. Svým dílem kontinuálně usiluje o identifikaci uměleckého prostoru jako místa – s možností vzniku nových myšlenek, pocitů a situací. Výstava potrvá do 28. dubna. 

To se potvrzuje i na této českobudějovické výstavě Present/ Přítomnost, jejíž koncepci autor připravil na základě osobní návštěvy v minulém roce. Vtahuje tak diváka do jakéhosi prožitkového pole, kde ho konfrontuje s prostorem v rámci vlastní cesty skrze něj.

Výstava se skládá ze dvou děl, Coordinate (Souřadnice) a Edge (Hrana), která aktivují a narušují pět prostorů Domu umění. Skulptura Coordinate, sestávající z ocelových tyčí, vytváří dlouhé napjaté linie-předěly působící jak na samotné prostory, tak i na návštěvníka, přičemž objektivně vyměřují objemy, které s nimi sdílí. Skrze galerii míří horizontálně dvě linie, z nichž jedna je na úrovni očí a druhá nad výškou hlavy, protínají se v úhlu 90°, a tvoří tak postranní kříž spojující zcela rozdílné prostory. 

Třetí linie vertikálně přetíná další místnost. Tyto vektory se jeví jako navzájem se protínající, pokud se na ně díváme z určitých úhlů, a rozbíhají se od ostatních. Všechny tři skulpturální linie jsou jako vysoce vyladěné struny hudebního nástroje. Jsou vyjádřením kontinuity a lomu místností, jejich světla a objemu, přičemž také naznačují pokračování prostoru za stěny.

Skulptura Edge je tělo z masivní litiny o hmotnosti 630 kilogramů, horizontálně připevněné ke stěně ve výšce spícího člověka. Tímto netypickým umístěním otáčí orientaci o 90 stupňů a naznačuje, jak stabilita světa a tím i naše orientace jsou relativními pojmy. Gormley prostřednictvím svých soch aktivuje prostor, který zaujímají, stejně tak jako nás. Nabízí možnost fyzických a metafyzických setkání, která zkoumají náš vztah k tomuto danému prostoru, uvědomování si těla a jeho pohybu. 

„Jde mi o to, že socha je nehybným místem v měnícím se světě a díky konfrontaci s ní můžete silně prožívat svou existenci. To je jediný důvod, proč sochu dělám,“ říká Antony Gormley. 

Tělo, příroda, prostor

Především prostřednictvím svého vlastního těla, ale rovněž těly jiných, konfrontuje Antony Gormley zásadní otázky, kde se nachází člověk ve vztahu k přírodě a kosmu. V rámci přirozené cesty hledá s velkým zaujetím nové možnosti uchopení této problematiky prostřednictvím stále se vyvíjejících skulptur, které jsou mu zároveň jakýmsi diagnostickým nástrojem k prozkoumávání existence na tomto světě.

Sir Antony Gormley se narodil v roce 1950 v Londýně. Vystudoval archeologii, antropologii a dějiny umění na Cambridge Trinity College a poté strávil několik let v Indii a na Srí Lance, aby se seznámil s buddhismem.

Po návratu se vrátil ke studiím, která ukončil v roce 1979 postgraduálním programem sochařství na Slade School of Fine Art University College London. Má za sebou nespočet výstav po celém světě. Jen namátkou - Kettle’s Yard, Cambridge (2018); the Long Museum, Shanghai (2017); National Portrait Gallery, London (2016); Forte di Belvedere, Florence (2015); Zentrum Paul Klee, Bern (2014); Centro Cultural Banco do Brasil (2012); Deichtorhallen Hamburg; State Hermitage Museum, St Petersburg (2011); Kunsthaus Bregenz (2010); Hayward Gallery, London (2007); Kunsthalle zu Kiel; Malmö Konsthall (1993); and Louisiana Museum of Modern Art, Copenhagen (1989). V září letošního roku bude otevřena autorova velice důležitá výstava v londýnské Královské akademii umění. V roce 1994 se stal držitelem Turnerovy ceny. V roce 1997 získal Řád Britského Imperia, od roku 2003 je členem Královské akademie a v roce 2014 byl královnou Alžbětou II. povýšen do šlechtického stavu. Pro Gormleyho je vždy velice důležitý samotný prostor, který je mu svěřen k výstavám, projektům a rozličným intervencím, jejichž koncepce nejsou náhodné, ale vždy vycházejí z toho, jak na autora samotný prostor a místo působí, jaké vyvolávají asociace. S tělem mnohdy nakládá jako s obydlím a diváka vyzývá k účasti na tvorbě. Samotná práce s prostorem je pro něho / jak sám uvádí / důležitější než to, co sochy zobrazují.


Fotografie


Autor: - i -





Mohlo by se vám zamlouvat

 

 




Kultura dnes


Velikonoce na statku v Borotíně

Pro děti
Hospodářský dvůr Starý zámek v Borotíně
20.04.2019 od 10:00 hod.

 

Sezona Velikonoce fest

Festival / hudba - hry - soutěže - gastro
Náměstí TGM Tábor
20.04.2019 - 21.04.2019 od 16:00 hod.
vícedenní akce

 

Probouzející se přírodou Milevska a Kovářovska

Sport
Milevsko - start od DK
20.04.2019 od 07:30 hod.

 

DJ AKA & DJ Dummy

Hudba / dj / ghetto funk - dnb - funk
BarBar
20.04.2019 od 21:00 hod.